Čo je to network marketing?
Ako už zo samotného názvu MLM - Multi level marketing vyplýva, ide o marketing. Marketing má za úlohu ovplyvňovať dopyt po tovaroch alebo službách. A multi level zase napovedá, že ide o viacúrovňový marketing. Teda jednoducho povedané MLM je viacúrovňový predaj tovarov alebo služieb. Pod týmto pojmom viacúrovňový predaj tovarov alebo služieb si môžeme predstaviť postupné pripájanie nových členov k už zapojeným jednotlivcom do systému. Takto vzniká akási sieť predajcov. Preto sa dosť často MLM nazýva aj sieťový marketing, sociálny alebo referenčný marketing.
Základným princípom sieťového marketingu, je teda predaj produktu alebo služieb a to formou priameho predaja. Priamy predaj znamená, že výrobca predá výrobok priamo spotrebiteľovi cez nezávislého distribútora a tým ušetrí veľa peňazí za medzičlánky, ktoré by musel financovať. Ušetrené peniaze sa potom rozdelia medzi výrobcov a nezávislých distribútorov (vás a vaších ľudí v štruktúre). Vo finále teda všetci zarobia, a ak má spoločnosť niekoľko - úrovňový systém odmeňovania, môže si dobrý nezávisly distribútor (vy alebo vaši ľudia v štruktúre) zaistiť takmer neobmedzený príjem. A aký je rozdiel medzi klasickým predajom a priamym predajom cez sieťový marketing?
-
Klasický predaj – Výrobok, ktorý kúpite v bežnom obchode. Výrobok sa vyrobí napríklad za 5 eur. Potom sa odovzdá dílerom a dopravcom. Tí ho dopravia do veľkoskladov, z veľkoskladov sa výrobok odovzdá do veľkoobchodov a maloobchodov, kde si ho kúpi spotrebiteľ. Aby ho spotrebiteľ kúpil, je potrebné najprv výrobok zviditeľniť pomocou reklamy. Táto cesta výrobku od výrobcu k spotrebiteľovi je zbytočne zložitá a dlhá.
-
Priamy predaj - Výrobok, ktorý kúpite od distribútora (napríklad odo mňa). Výrobok spoločnosť vyrobí za 5 eur. Nezávislý distribútor (ja) ho predá svojim zákazníkom. Výrobca ušetrí peniaze za reklamu, skladovanie a dopravu, pretože túto prácu vykoná distribútor (ja). A čo s ušetrenými peniazmi urobí výrobca? Časť si ponechá a časť rozdelí medzi distribútorov formou niekoľko úrovňového systému. Je potrebné dodať, že každá MLM spoločnosť má svoj systém nastavený inak. Niekde je viac úrovní a menšie percentá zo ziskov a niekde je menej úrovní a väčšie percentá zo zisku. Ale princíp je všade rovnaký. Aby ste dosiahli úspech, musíte ľudí, ktorých zaregistrujete, naučiť robiť to, čo robíte vy. Existujú aj MLM spoločnosti, ktoré majú tak prepracovaný systém, že na tom slušne zarobíte, aj keď nič nepredáte.
Skúsime si to vysvetliť na nejakom praktickom príklade. Predstavte si, že idete do kina vo vašom meste na nejaký nový film. Vy navštívite kino a zaplatíte za vstupenky. Film sa Vám veľmi páčil a s dobrým pocitom odídete. Kedže sa vám film páčil, spomeniete ho svojim známym, priateľom, rodine či kolegom. Následne Vaši kamaráti či kolegovia na Vaše odporúčanie navštívia kino a zakúpia si vstupenky na film, ktorý sa Vám páčil. Majiteľ kina je spokojný, pretože bez nejakej propagácie, či reklamy získal ďalších zákazníkov, a Vy ktorý ste sa o to zaslúžili na základe svojich utratených peňazí nedostanete nič. Čo urobí majiteľ so ziskom, ktorý ušetril na drahej reklame? Nechá si ho... Ako povedal Donald Trump "podstata MLM je všade okolo nás, dokonca aj my sme MLM akurát o tom nevieme a nemáme z toho žiadny príjem".
Teraz presne ten istý príklad no s tým rozdielom, že daný podnik funguje na princípe sieťového marketingu MLM. Vy si kúpite produkt, ktorý vyskúšate a ak sa vám zapáči budete ho odoberať pravideľne. Kedže sa vám páči, ste s ním spokojný, odporučite ho aj kamarátom a za to, že získate ďalšieho zákazníka pre spoločnosť a predovšetkým za to že ušetria horibilné sumy za reklamu v novinách či televízii dostanete odmenu. Ako vidíte nie je to žiadna veda. Toto je hlavná podstata, ktorú musíte pochopiť ak chcete robiť MLM. Je to teda spôsob odmeňovania, ak získate spoločnosti nových zákazníkov podelí sa s vami o zisk.
Práve vďaka internetu vznikol nový fenomén priameho predaja - Network marketing (Sieťový predaj). V dnešnej dobe môže robiť network marketing každý trochu schopný človek. Preč je doba, keď ste museli ísť osobne za zákazníkom, keď ste si museli prenajať veľké sály pre semináre, keď ste museli investovať peniaze do cestovania, ubytovania a stravovania. Dnes môžete predávať, školiť, pracovať, radiť a motivovať z pohodlia domova. Dnes existujú aj študenti, ktorí nikdy tvrdo nepracovali a napriek tomu zarábajú tisíce dolárov. Môžete to byť aj vy, bez toho aby ste vytiahli päty z domu. Za všetko môžete poďakovať fenoménu zvanému Internet.
Hlavné výhody kvôli, ktorým je práve network marketing tak obľúbený:
-
Nízke počiatočné investície
-
Časová flexibilita (možnosť budovať podnikanie popri škole alebo zamestnaní)
-
Sami si môžete vybrať, akou mierou sa do podnikania zapojíte
-
Jednoduchá administratíva
-
Nepotrebujete žiadne vzdelanie
-
Minimálne výdavky
-
Vyriešená logistická a administratívna infraštruktúra
-
Možnosť získania pasívneho príjmu (v krátkej dobe v pomere ku klasickému podnikaniu)
-
Možnosť budovať podnikanie vo viacerých krajinách sveta
-
Prepracovaný vzdelávací systém, ktorý vás naučí ako vybudovať vaše podnikanie
-
Atraktívny systém odmeňovania a bonusov
Sieťový marketing je teda jeden veľmi poctivý, legálny spôsob podnikania, ktorý sa už vyučuje aj na vysokých školách ekonomického smeru (napr. VŠE Praha alebo Harvard). Snáď najvýznamnejším propagátorom sieťového marketingu vo svete je Róbert T. Kiyosaky, ktorý napísal aj pár svetoznámych kníh, spomeniem len Bohatý otec, Chudobný otec, Biznis 21. storočia alebo Sprisahanie Bohatých. Tiež osieťovom marketingu ako o obchodnom modely budúcnosti hovoria dvaja najbohatší američania Bill Gates a Warren Buffet.
Pokial funguje MLM správne, tak je to aj veľmi etický zpôsob podnikania. Niektoré systémy sieťového marketingu však nie je možné nazvať etickými. Často sa sieťový marketing zamieňa s pyramídovými hrami alebo ponzi schémou/lietadlom, ktoré nie sú ani etické, ani legálne. Preto je nutné si overiť niekoľko základných bodov, ktoré ukážu, či sa jedná o legálny a etický systém alebo nie.
Sieťový marketing je podnikanie. Nie je to zamestnanie. Znamená to, že tak ako aj bežné podnikanie, na začiatok to chce od vás investíciu – peňazí, času, pozornosti atď.. Nikto vám nedá istotu, že sa vám investícia zhodnotí. Taký je svet podnikania. Pokiaľ má však spoločnosť, ktorú si vyberiete prepracovaný systém práce a vzdelávania, máte veľkú šancu na úspech pod jednou podmienkou: Nesmiete to nikdy vzdať!!! Veru nie je to až také zložité, ale zas ani nie tak jednoduché ako sa na prvý pohľad zdá. Ak chcete uspieť musíte dodržiavať tieto 4 základné body:
-
trpezlivosť!
-
pracovať!
-
učiť sa, učiť sa, učiť sa!
-
radiť, pomáhať, motivovať!
Ak si myslíte že tieto vlastnosti nemáte alebo hľadáte istotu, rýchle a ľahko zarobené peniaze, alebo len zárobok za prácu, potom network marketing nie je to pravé pre Vás.