Wellness revolution
WELLNESS – MEGATREND BUDÚCNOSTI
Paul Zane PILZER
americký hospodársky výskumník, ktorý pôsobil aj ako osobný poradca prezidenta Ronalda Reagana a Georga Busha.
Rozhovor poskytnutý reportérovi „Nutrition for LIFE":
1. Kde sa dá predvídať nasledujúca veľká PRÍLEŽITOSŤ?
Obchodná príležitosť WELLNESS, ktorá sa teraz vytvára, bude tá, ktorá do roku 2010 dosiahne obrat v hodnote 1 bilión USD (v USA).
Čo vlastne nazývame WELLNESS produktom?
Tie výrobky, ktoré človek kupuje vtedy, keď ešte nie je chorý!
A teraz si definujme, čo je vlastne dnešné zdravotníctvo (obchod so zdravím, zdravotnícky priemysel: v podstate nie je to nič iné ako „chorobníctvo" (priemysel ošetrujúci symptómy choroby: pretože človek zvyčajne vyhľadá tieto zariadenia, ak je už chorý...). Človek dostane nejakú chorobu (zbadá na sebe určité symptómy), alebo sa necíti celkom dobre, a vtedy sa obráti na lekára s prosbou o pomoc, aby ho čím skôr vyliečil.
Naproti tomu mienka prívržencov wellness je takáto: „Zdravotne sa cítim perfektne, môj celkový duševný a telesný stav je primeraný k môjmu veku, nemám žiadny problém s telesnou váhou, sluchom, fyzickou kondíciou, ale ak je to možné, chcel by som viac. Chcel by som sa cítiť ako pred 10 – 20 rokmi, chcel by som vyzerať lepšie ako teraz a chcel by som byť v lepšej kondícii."
Kupujúci výrobkov wellness pociťujú neustále nutkanie k tomu, aby ich skonzumovali čo najviac. Keď niekto pôjde do fitnes klubu a cíti sa tam dobre, najbližšie využije služby klubu s cieľom, aby dosiahol ešte lepší celkový psychický a telesný stav. Keď zistí, že výrobok „funguje aj u neho", chcel by ho naďalej konzumovať.
2. Aký je súčasný stav trhu s produktami wellness?
Čo ma prekvapilo, je, že toto nové odvetvie priemyslu realizuje už dnes obrat približne 200 miliárd USD (fitnes kluby, doplnky výživy, vitamíny). Týka sa to výrobkov a služieb, ktoré si ľudia dobrovoľne kupujú a konzumujú preto, aby sa mohli cítiť lepšie. Zaujímavé je, že väčšina týchto produktov a služieb bola pred 10 rokmi na trhu úplne neznáma.
Keď hľadím dopredu, len zo zvýšenia obratu týchto výrobkov môžem predpovedať približne 1 biliónový obrat do roku 2010. A pritom som v tejto predpovedi ešte nebral do úvahy tie nové produkty a služby, ktoré sa dnes nachádzajú len na laboratórnych stoloch vedcov.
3. Čo je hnacím motorom tohto priemyselného odvetvia?
Povojnová generácia teraz začína starnúť. Ako človek starne, častejšie mu napadajú hity z mladosti ako aj to, ako sa cítil zhruba pred 10 -20- 30 rokmi. Táto generácia sa čoraz viac stáva náchylná ku kúpe takých výrobkov, ktoré podporujú spomalenie procesu starnutia a vrátia späť dispozíciu a fyzickú kondíciu spred niekoľkých desaťročí.
Nikto sa nemôže vyhnúť starnutiu. Existujú ľudia, ktorí sa zmierili s osudom a stále opakujú, že budú vyzerať len stále horšie a horšie a budú sa cítiť stále slabší a slabší. Ostatní sú však toho názoru, že takýto postoj nie je potrebné prijímať a začínajú používať produkty, ktoré citeľne napomáhajú spomaleniu procesov starnutia.
4. V dnešnej dobe sa v určitých prípadoch považuje za diskriminačný faktor to, že niekto nevyzerá dobre. Pôsobí aj tento fakt v prospech wellness priemyslu?
Čo sa týka diskriminácie, dnes je situácia celkom iná. V minulosti bola v tejto krajine podstatou diskriminácie rasa, náboženstvo alebo krajina pôvodu. V súčasnosti je čoraz častejšia diskriminácia na základe telesnej nadváhy. V dnešnej dobe má 62 % obyvateľstva USA nadváhu alebo je obézna. 27 % je pomer chorobne tučných. Za chorobne tučnú možno považovať osobu, ktorá váži približne o 20 % viac ako je jej optimálna váha.
Ako sa tak pozerám na susedov mojej kalifornskej prímorskej letnej vily, vidím, že sú vo veľmi dobrej kondícii. A zo starších viacerí vyzerajú zo dňa na deň stále lepšie. To všetko ma povzbudilo k tomu, aby som urobil výskum v tejto oblasti. To, na čom som prišiel, nie je nič príjemné.
Členovia vyššej sociálnej vrstvy s vysokým vzdelaním sa stávajú čoraz štíhlejší a zdravší, zatiaľ čo ľudia patriaci k strednej a nižšej vrstve sú odkázaní na perifériu, čo sa týka zdravia a stravovania. V čase, keď som sa narodil, sa všetci chceli stať bohatými a tučnými. Dnes je to práve naopak, bohatý a tučný človek sa považuje za čudáka. V 50. rokoch boli chudoba a vychudnutosť pojmami patriacimi k sebe, keďže chudobní stále hladovali. No dnes sa stala synonymom chudoby obezita.
Zamyslel som sa nad tým, ako došlo k tomu, že v jednej z hospodársky najvyspelejších krajín sveta má viac ako polovica obyvateľstva nadváhu. Títo ľudia sa stali prostredníctvom obezity zajatcami väzenia, ktoré si sami postavili, a nie sú schopní užívať si prednosti, ktoré poskytuje naša kvitnúca ekonomika.
Dospel som k záveru, že to vôbec nie je problém zdravotníctva, ale v skutočnosti skôr hospodársky problém.
Prečo je to práve hospodársky problém? Nuž teda situácia je taká, že v dnešnej dobe konzumujeme najčastejšie jedlá pripravené inými ľuďmi. Súčasný ročný obrat potravinárskeho priemyslu je okolo 1 bilión USD. Zahŕňa rýchle stravovanie a tiež produkty potravinárskeho spracovateľského priemyslu, ktoré sa realizujú na trhu pomocou veľmi efektívnej marketingovej techniky.
Ako základné pravidlo sa používa "rovnica opekaných zemiakov", na základe ktorej 90 % výrobkov si kúpi 10 % kupujúcich. Ak sa zamyslíme nad tým, ako často konzumujeme nejaké menu v niektorej z jednotiek rýchleho stravovania, ľahko zistíme, že v skutočnosti sú to obézni ľudia, ktorý navštevujú tieto reštaurácie každodenne alebo každý druhý deň, aby sa najedli. Zvyky tejto spotrebiteľskej skupiny boli dôkladne analyzované a reklamné kampane sú zostavované primerane.
Firmám je dobre známe zlaté pravidlo marketingu, že je oveľa ľahšie predať viac už existujúcemu spotrebiteľovi, ako získať nového klienta. V dôsledku toho sa používa množstvo prostriedkov určených na zvyšovanie spotreby v záujme ďalšieho zvýšenia množstva potraviny, ktoré si kupujú už „získaní" spotrebitelia. Na základe tohto poznatku sa dá ľahko pochopiť, prečo sa považuje 25 % obyvateľstva USA za obéznych. Tým pádom teda skutočne ide oveľa viac o hospodársky problém ako o zdravotnícky.
5. Azda drahé reklamy, alebo zámerne mylné informovanie spotrebiteľov, alebo úmyselné tajenie pravdy viedli k vytvoreniu súčasnej situácie?
Naozaj je to tak. Je pre mňa takmer nepochopiteľné určité správanie výrobcov potravinárskych produktov v tejto oblasti, ktorým chýba akákoľvek úprimnosť. Keď v 70-tych a 80-tych rokoch prišiel na tému problém obezity, človek počul len o kalóriách. V skutočnosti to predstavuje základný problém. Ak do organizmu prijímame viac kalórií než potrebujeme, z nadbytku sa vytvorí nadváha. Potom sa zrazu objavilo, že tuk je zo zdravotného hľadiska veľmi škodlivý. Vytvára usadeniny na cievnych stenách a spôsobuje upchatie ciev v cirkulačnom systéme, pritom sa považoval aj za hlavnú, vedecky zistenú príčinu obezity.
Vytvorila sa teda osobitná kategória nízkotučných potravín. Zázračným spôsobom sa najprv vzali potraviny, ktoré predtým vôbec neobsahovali tuk, ako napríklad cukrovinky a iné sladkosti, a ich balenia sa jednoducho prelepili novými etiketami „bez tuku". Potom sa z výrobkov, ktoré predtým obsahovali tuk, odstránil a namiesto toho sa v nich ztrojnásobil až zoštvornásobil obsah cukru. Na etiketu sa následne napísalo „bez tuku". Spotrebiteľa nikto neinformoval, že produkt teraz obsahuje viac kalórií v porovnaní s tým, keď obsahoval aj tuk. Spotrebitelia mali dojem, že sa stravujú bez tuku.
Môžeme teda povedať, že z reklám, z ktorých získava väčšina obyvateľstva informácie týkajúce sa výrobkov, od vedcov financovaných potravinárskymi spoločnosťami a z experimentálnych laboratórií naďalej dostávame informácie, že tento druh potraviny je pre nás vhodný. V skutočnosti je veľmi nezdravý, veď výsledky hovoria za seba. Tí, ktorí konzumujú nové výrobky Wellness, sa však mohli dostať k nevyhnutným informáciám len cestou samovzdelávania, a v žiadnom prípade nie pomocou médií.
O tých, ktorý žijú v bohatých mestských štvrtiach, sa dá skutočne povedať, že žijú v úplne neznámom, inom svete ako my - priemerní ľudia. Prinajmenej čo sa týka ich stravovania a možnosti prístupu k fitnes a ostatným zdravotným odporúčaniam.
Dôvodom je, že na trhu je prítomné ešte jedno odvetvie väčšie ako wellness, ktoré zásobuje obyvateľstvo vlastnými informáciami.
Na jednej strane sa teda na trhu nachádza potravinársky spracovateľský priemysel s obratom okolo 1 bilióna USD, ktorý chrlí svoje precukrované výrobky klasifikované ako „bez tuku". Od týchto produktov ľudia ešte viac priberajú než od ich predchádzajúcich variantov bohatých na tuk.
Na druhej strane je tu prítomné zdravotníctvo so svojím 1,3 biliónovým obratom (v súčasnosti to predstavuje 1/7-inu HDP USA), ktoré považuje za svoju úlohu liečenie symptómov našich chorôb, a tak dosahuje vysoké zisky. Čím je niekto obéznejší, tým viac chorôb má. Znie to zatiaľ ako samozrejmosť. Avšak to, že na zdravotnú starostlivosť o ľudí mladších ako 65 rokov treba vynaložiť značnú časť nákladov na liečenie chorôb súvisiacich s obezitou, je veľmi prekvapujúcim údajom. Teda ročné náklady na liečenie symptómov chorôb súvisiacich s našimi stravovacími návykmi predstavujú 1,3 bilióna dolárov.
Výrobcovia nemajú príliš záujem objektívne informovať, nakoľko by to spôsobilo zníženie počtu kupujúcich. Zoberme si jeden príklad. Povedzme, že niekto trpí nedostatkom vitamínov a minerálnych látok, a preto navštívi lekára. Nuž, čo mu povie lekár? Asi povie, že „tu máte tento liek, dajte si jednu tabletku denne", namiesto toho, aby s dotyčným strávil hodiny a analyzoval jeho stravovacie návyky a životosprávu v záujme toho, aby zistil, nedostatok ktorého vitamínu alebo minerálnej látky spôsobuje príznaky choroby.
Nie každý uprednostňuje rýchle, medikamentózne riešenie. Lekári po ukončení štúdia na lekárskej fakulte pravidelne dostávajú informácie od výskumných ústavov, ktoré sú financované farmaceutickými firmami. Teda niet divu, že značná časť zdravotníctva sa zaoberá liečením následkov, vyplývajúcich z nášho nesprávneho stravovania.
6. Ako sa podľa Vášho názoru vôbec bude môcť odvetvie wellness dostať do kontaktu s obyvateľstvom?
V oblasti uspokojenia záujemcov o výrobky wellness sa skrýva obrovská možnosť. Je obdivuhodné pozorovať reakciu spotrebiteľa, ktorý si po prvýkrát v živote vyskúša ponúknutý wellness produkt, ktorý „sa mu osvedčí". Keď človeku niekto odporúča výrobok ovplyvňujúci stravovací návyk, napríklad nejaký vitamín alebo doplnok výživy, ktorý spôsobuje citeľné zlepšenie v určitej oblasti jeho zdravotného stavu, nadviaže úzky vzťah s dotyčným poradcom. Bude vyhľadávať kontakt s ním pre ďalšie rady a užitočné informácie. Hlavne v tom prípade, ak sám na sebe pociťuje následky pribúdajúcich rokov a rád by niečo proti tomu urobil.
To, čo sa postupne vytvára, nie je nič iné, ako nové priemyselné odvetvie zamerané na realizáciu wellness produktov. Toto povolanie vykonávajú tí, ktorí sú ochotní informovať obyvateľstvo o produktoch a službách, ktoré majú za následok zlepšenie zdravotného stavu ľudí. Spokojní spotrebitelia často vyhľadávajú styk s nimi, pretože pociťujú, že majú nárok na ďalšie informácie a poradenstvo týkajúce sa stravovania a zdravej životosprávy.
7. Aké sú možnosti rýchleho rastu wellness odvetvia v porovnaní s odvetviami ako napr. Internet alebo komoditná burza?
Rýchlosť rastu wellness odvetvia pravdepodobne predbehne rast akéhokoľvek rýchlo sa rozvíjajúceho odvetvia národného hospodárstva. Keďže všetci starneme, nikdy nemôže dôjsť k tomu, aby sme mohli vyhlásiť, že sme dostatočne zosilneli a máme už dosť wellness výrobkov. Človek chce stále viac a túži mať viac a viac.
Je však zaujímavé pozorovať, že v prípade priemyselných výrobkov vždy nastane určitý stav naplnenosti. Keď si napríklad človek kúpi nový počítač, nasledujúci týždeň si nekúpi ďalší. Alebo novozakúpené auto si zakrátko nevymení za novšie.
Ak však zakúpený výrobok naozaj spôsobuje zlepšenie nášho zdravotného stavu a cítime sa výborne, každému rozprávame o tomto „objave" a rýchlo si kúpime ďalšie, aby naša nálada, fyzická kondícia a zdravotný stav bol ešte lepší.
Teda je tu úplne nové odvetvie, ktoré sa len teraz vytvára. Na jednej strane sa dá povedať, že obrat wellness výrobkov a služieb (doplnky výživy a fitnes kluby, wellness penzióny) už aj v súčasnosti dosahuje okolo 200 miliárd USD. Na rôzne vitamíny a ostatné doplnky výživy z toho pripadá 70 miliárd USD. Zamyslime sa však nad skutočnosťou, že „chorobníctvo" sa môže pýšiť obratom približne 1,3 biliónu USD, a to väčšinou iba preto, lebo sa mu otvára možnosť využiť podvyživenosť obyvateľstva vitamínmi a inými výživnými látkami. Obyvateľstvo USA minie na všetko ostatné zhruba 8 biliónov USD ročne.
Je pravda, že novovznikajúce wellness odvetvie začalo so zásobovaním obyvateľstva výrobkami wellness. Skutočnosť, že tieto produkty naozaj spôsobili u spotrebiteľov zlepšenie, sa stáva známou v širšom okruhu len v posledných mesiacoch. Ak skúmame rastovú tendenciu, je zrejmé, že toto odvetvie sa bude v roku 2010 určite môcť pýšiť obchodným obratom v hodnote aspoň 1 bilión USD. Dnes je ešte ťažké predpovedať, s akým nárastom môžeme v budúcnosti počítať.
8. Ako človek začína starnúť, chcel by sa cítiť stále mladším. Čo sa dá v tejto veci vôbec urobiť?
Odporúčam začať so zistením fyzického veku. Medzi všeobecne prijaté symptómy starnutia v našej dnešnej spoločnosti zaraďujeme kĺbové ťažkosti, postupné zhoršenie zraku, ako aj ďalšie podobné príznaky chorôb. Je to veľká chyba. Značná časť diagnostikovaných chorôb v súčasnosti sa dá odvodiť od nedostatočného stravovania.
Ak napríklad človek ide k lekárovi a povie mu o svojich ťažkostiach, že ho bolí hlava, je vyčerpaný, má poruchy spánku, a pod., lekár reaguje na dané problémy s okamžitým riešením a predpíše nejaký liek, ktorým sa uvedený symptóm dá liečiť. Nie je úlohou lekára analyzovať stravovacie návyky človeka a zistiť, v čom je jeho strava nevyhovujúca.
V každej potravine sa môže vyskytnúť nasledovných 6 druhov výživných látok:
- voda,
- uhľohydráty,
- tuky,
- bielkoviny,
- vitamíny a
- minerálne látky.
Nedostatok hociktorej z horeuvedených základných látok zapríčiňuje v ľudskom organizme niečo, čo lekári označujú za chorobu. V skutočnosti pritom ide len o nedostatok jednej z nevyhnutných výživných látok v našom jedálnom lístku.
9. Vy ste už skôr predpovedali obrovské hospodárske možnosti skrývajúce sa v Internete. Buďte taký dobrý a povedzte, aký ekonomický potenciál sa skrýva vo wellness priemysle?
Veľká príležitosť sa skrýva tak v prípade starších, ako aj nových výrobkov a služieb v ich predaji na trhu. Ross PEROT dosiahol majetok v hodnote 3,5 miliardy USD prostredníctvom firmy EDS, z predaja softwaru a hardwaru, ktoré boli vynájdené inými ľuďmi. Sam WALTON, majiteľ obchodných domov WALMART, ktorý bol považovaný za najbohatšieho človeka na začiatku deväťdesiatych rokov, si vyslúžil túto povesť najefektívnejším predajom produktov iných výrobcov.
V dobe technologického rozvoja médiá vždy kladú dôraz na vynálezy. Skutočný zisk si odnesú osoby, ktoré dostanú tieto novinky k spotrebiteľom a ovplyvňujú nimi ich životné podmienky. V našom prípade túto úlohu zohrávajú sprostredkovatelia wellness výrobkov a služieb.
10. Teda podobne ako Internet a burza, senzačnú príležitosť pre príjmový potenciál blízkej budúcnosti bude znamenať wellness priemysel?
Bez pochýb sa to stane. Chcel by som pripomenúť, že wellness výrobky a služby sú vhodné vyslovene na konečnú spotrebu. Prostredníctvom Internetového podnikania sa náklady môžu ďalej znižovať. Výhoda využívania Internetu spočíva v tom, že umožňuje používanie rôznych riešení na znižovanie nákladov. Internet nie je však v dôsledku svojho neosobného charakteru schopný obveseliť dieťa, nakŕmiť hladujúcich ľudí alebo pričarovať teplo do ich domovov.
Blahodarný vplyv wellness výrobkov znamenajúci výhodu je bezprostredne citeľný. Preto má človek neustále nutkanie k tomu, aby ich konzumoval stále viac.
11. Prečo budú ľudia chcieť použiť 1/7 nášho národného príjmu na wellness výrobky a služby?
Dnes sme svedkami toho, že ľudia zarábajú stále viac, ale zostáva im stále menej času na to, aby si užívali tie luxusné produkty, ktoré si môžu zakúpiť za svoje peniaze. To všetko je natoľko platné, že nemá zmysel zakúpenie ďalšieho výrobku dovtedy, kým nevybalia z krabice skôr zakúpený tovar. Oproti výrobkom, prostredníctvom ktorých sa momentálne cítime lepšie, pomocou ktorých vyzeráme lepšie, alebo ktoré zvyšujú našu autoritu, si výhody ponúkané wellness výrobkami môžeme užívať v hociktorom okamihu dňa. Aj keď človek pracuje 12 hodín denne, nemá pocit únavy po ceste domov.
Konzumenti wellness výrobkov ihneď pocítia hodnotu produktov a služieb, pretože disponujú dostatočným časom na to, aby si maximálne užili všetky ich prednosti. Oproti luxusným výrobkom, v užívaní ktorých sú obmedzovaní nedostatkom voľného času.
Už neplatí stereotyp o chudobnom robotníkovi a bohatom leňochovi. Veď čím je dnes niekto chudobnejší, tým viac voľného času má, a čím je bohatší, tým má menej možností na užívanie si bohatstva.
12. Oproti Vašim skorším prácam je veľmi citeľný Váš záujem o zdravie a wellness. Čomu sa to dá pripísať?
Naozaj to nemá nič spoločné s obchodom. Ako mnoho mne podobných ľudí, aj ja som strávil približne polovicu svojej kariéry vo verejnom sektore a štátnej správe, respektíve som sa snažil zlepšiť životné podmienky ľudí, ktorí nie sú takí šťastní ako ja. Je pre mňa prekvapujúce konfrontovať sa so súčasným stavom v USA.
Vo výbornej hospodárskej situácii môžeme byť svedkami doteraz nevídaného ekonomického rastu, pričom viac ako 55 % nášho obyvateľstva si jeho výsledky vôbec nemôže užívať. Dôvodom je, že v dôsledku nadváhy a obezity sa trápia vo väzení, ktoré si sami postavili.
No a príležitosť, ktorú som objavil vo wellness priemysle, ma nadchla vtedy, keď som prišiel na riešenie, ako by sa dala v značnej miere zlepšiť kvalita života ľudí, ktorí tvoria 62 % obyvateľstva USA. Nevidím žiadne iné riešenie ako to, aby sa títo ľudia dozvedeli, ako by mohli znížiť svoju telesnú váhu, a ako môžu ovplyvňovať svoj zdravotný stav.
25 % obyvateľstva USA, teda ¼ obyvateľstva, je chorobne obézna. Len si predstavte, aké zmeny môžeme zapríčiniť v živote niekoho, ak mu povedzme pomôžeme zbaviť sa 30 - 40 kg nadváhy. V budúcnosti budú môcť nielen viac zarábať, ale v základoch sa zmení aj celý ich život. Zostane im viac času na deti, výrazne sa im zvýši sebahodnotenie a odteraz budú úplne inak hľadieť na život.
To teda nie je len ekonomický ale vyslovene spoločenský problém. Vo wellness odvetví sa skrývajú obrovské možnosti, pretože dokáže citeľne zlepšiť životnú úroveň viac ako polovici obyvateľstva.
13. Čo by ste radi na záver odporúčali poslucháčom, čo by mali mať určite na pamäti?
Odporúčam milým poslucháčom, aby sa teraz na chvíľu zamysleli nad svojím momentálnym zdravotným stavom, zdravotným stavom svojich detí a milovaných príbuzných, a aby si definovali, čo by mohli urobiť v záujme toho, aby v budúcnosti mohli zdravšie žiť. Čím by mohli dosiahnuť, aby lepšie vyzerali, ako by mohli ukončiť neustále nariekanie, že nemôžu nič urobiť proti starnutiu a obezite. A nakoniec, ako by mohli vziať život do vlastných rúk.
"Zdravie nie je všetko, ale bez zdravia všetko je ničím!"